Avoinna
Ma-Pe 7:30-17
Soita
040 762 4256

Jakohihnan vaihto

Jakohihna on moottorissa kriittinen osa ja autonvalmistajan sille antamaa vaihtoväliä on ehdottomasti noudatettava. Vaihtoväli eri valmistajien kesken vaihtelee, mutta tyypillisesti vaihtoväli on suunnilleen 100 000 km. Vaihtoväliin vaikuttaa kilometrimäärän lisäksi myös kulunut aika. On suuri vaara jakohihnan katkeamiselle jos se on kulunut tai vanhentunut, ja siitä seuraa monesti vakavia vaurioita moottorille. Pahimmassa tapauksessa se voi tuhota moottorin kokonaan.

Jakohihnan tehtävä

Jakohihna on kumista valmistettu hammastettu hihna, joka kulkee moottorin kampiakselilta nokka-akselille ja ohjaa venttiilien ajoitusta. Se on lujaa tekoa ja kestää paljon rasituksia, mutta se ei silti kestä ikuisesti. Jos se vaurioituu ja esim. katkeaa, moottorin männät osuvat avoimiin venttiileihin, joka tuhoaa moottorin ja aiheuttaa kalliita korjauksia.

Jakohihnan vaihtoehto - jakoketju

Moottorin nokka-akselia voi tietyissä auotmalleissa myös hihnan sijasta käyttää jakoketju. Jakoketjua vaihdetaan harvoin, mutta sen moitteettomalle toiminnalle on oikea kireys erittäin tärkeää.

Kiristin tulee tarkastaa säännöllisesti ja tarvittaessa vaihtaa. Ketju voi hypätä hammasrattaalla hampaiden yli, jos kiristin ei toimi oikein. Moottori menettää silloin tehoa tämän seurauksena, vaikka se voi käynnistyä normaalisti. Jotkut valmistajat ehdottavat nokkaketjun vaihtamista esim. 300 000 kilometrin välein.

Milloin tiedät, että jakohihnassa on jotain vialla?

Jos tunnistat jonkin seuraavista, tuo autosi autokorjaamollemme:

  • Auton käynnistäminen on vaikeaa. Tämä voi tapahtua useista syistä, mutta usein syynä on väärä sytytysajoitus. Tämä johtuu vaurioituneesta jakohinasta joka ei enää pidä sytytystä oikein ajoitettuna.
  • Pakokaasu on silmin nähtävää. Jos autosi savuttaa voimakkaasti pakoputkesta, polttoaine ei pala oikein, luultavasti siksi, että moottorin venttiilit eivät avaudu tai sulkeudu tarpeeksi nopeasti. Syynä jälleen jakohihnan aiheuttama ajoitusvirhe.
  • Moottorin tärinä on epätavallista. Kun jakohihna on venynyt tai hampaita puuttuvat, moottori käy epätasaisesti, jolloin auto tärisee.

Jos moottori käy kuumempana kuin sen pitäisi tai vuotaa nestettä, se ylikuormittaa ja saattaa vaurioittaa jakohihnaa, jopa niin että hihna katkeaa odottamatta.


Avoinna
Ma-Pe 7:30-17
Soita
040 762 4256